Temat numeru: Wierzyć w cuda?

Jak czytać przypowieści o cudach? Chociażby tę o przemianie wody w wino w Kanie Galilejskiej. Psycholog Zenon Dudek w rozmowie z Mają Jaszewską konstatuje:

przemiana w Kanie, ujęta symbolicznie, podlega kategorii wiary a nie wiedzy, w nią trzeba uwierzyć, kto nie uwierzy będzie pił wodę. To kwestia doświadczenia, a nie abstrakcyjnego poznania.

Ale przecież jak mamy uwierzyć, funkcjonując w świecie nieziemskich technologii, które jeszcze nie tak dawno śniły się jedynie twórcom science fiction? A Ewangelia, czyż nie została zdemitologizowana? Wobec tego czy traktowanie cudów jako mitu oznacza spłaszczenie Dobrej Nowiny? Czy wręcz przeciwnie, mit i symbol są adekwatnymi środkami do pojęcia cudownej rzeczywistości?

Z powyższymi wątpliwościami mierzy się Łukasz Skurczyński. Publicysta podąża śladami Rudolfa Bultmanna i Paula Tillicha. Przede wszystkim toczy krucjatę w obronie mitu i jego głębokiego sensu przenikającego całą naszą kulturę.

W dziale społecznym Tomasz Piątek, nowy członek naszej redakcji, szkicuje mapę współczesnego niewolnictwa. Niewolnictwa, które niestety każdy z nas w jakiejś części petryfikuje. Czasem robimy to świadomie, czasem mniej. Ale zaraz, czy przypadkiem sami nie jesteśmy potomkami niewolników? O tym więcej w tekście pisarza.

Na sam koniec Łukasz Cieślak przygotował dla Państwa zwięzły przegląd prasy ewangelickiej. A w nim to, o czym piszą wydawane przez ewangelików augsburskich i reformowanych gazety. Także o tym, co takiego mówią w mediach przedstawiciele naszych kościelnych środowisk.

Miłej lektury!

Tomasz Mincer

redaktor naczelny
Miesięcznika Ewangelickiego

Ilustracja: (c) Kru

Numer 12(18) 2014, 18.11.2014